Lekar för vuxna med barnasinnet i behåll
 
Verktygsleken
Berätta inte i förväg vad leken går ut på!
Ta fram lite olika redskap och verktyg, t ex potatisskalare, hammare, träslev, såg,
sked etc. Låt deltagarna välja två verktyg vardera och därefter delar du ut en potatis
till var och en. Nu ska deltagarna med hjälp av de verktyg de valt,
försöka få en så lång sammanhängande bit potatis som möjligt.Det kan bli hur tokigt
som helst. Tänk till exempel när någon valt en träslev och en hammare!

Balanslek på rep
Lägg ut ett långt rep på golvet och be alla festdeltagarna att ställa sig med båda
fötterna på repet, bredvid varandra. Lekledaren säger sedan åt alla att ställa sig i
födelsedagsordning, med 1:a januari längst ut till vänster och 31:a december längst
ut till höger. Man måste hela tiden ha en fot på repet och får därför klättra och krama
sig förbi varandra. Fungerar bra som uppvärmningslek. Sedan kan man dela in deltagarna
i lag eftersom alla nu står blandat, så att de fyra första personerna bildat
ettlag och de fyra nästa ett lag osv.
 

Vi hör ihop
Du behöver ca 7 meter snöre per lag.
Dela upp i lag.
Ställ deltagarna bredvid varandra i en rad per lag.
Förste man får snöret och börjar trä det genom sina kläder från halslinningen till byxbenet.
Näste man tar över och fortsätter trä snöret nerifrån och upp genom sina kläder.
Så fortsätter man till alla hänger ihop.
Det lag som först hänger ihop vinner förstås.

 

Sjung med tändsticka i munnen!
Dela ut en tändsticka till alla i sällskapet.
Be dem bryta av svavlet.
Se nu till att alla kan sången "Jag fångade en räv idag"
Be alla gapa och sätta in tändstickan lodrätt mellan tänderna så att
munnen inte går att stänga.
Nu sjunger alla allsång igen med dig som dirigent.
Det blir mycket skratt och trams!

 

Paketleken
Man delar upp sig i par.
Alla förses med en kartong, presentpapper, sax, tejp, och snöre.
Sedan ska paren hålla varandra om midjan med ena armen.
Tillsammans har man då två armar att slå in paketet med.
Ta tid. Det par som behövde kortast tid vinner.

 

Annorlunda Tipspromenad
30-, 40-, och 50-årskalas är ofta stora fester med många inbjudna. Släkt, vänner,
arbetskamrater med en enda gemensam nämnare: Födelsedagsbarnet.
Det kan vara svårt att få igång feststämningen när folk inte känner varandra,
men det finns hjälp:
Tipspromenad i lag!
Födelsedagsbarnet har i förväg gjort i ordning frågor med svar enligt 1x2-principen.
Samtliga frågor bör handla om födelsedagsbarnets egna liv t ex skolan, arbete, fritid mm.
Vitsen är att alla frågor ska komma ur olika tidsperioder ur livet,
så att ingen bland gästerna kan känna till ALLA svaren.
Gästerna delas in i lagom stora lag, där personer från olika
kategorier (vän, släkting, arbetskamrat mm) ingår, och som inte känner varandra.
Man samarbetar inom laget, på så vis lär man känna varandra.
Låt födelsedagsbarnet tala om de rätta svaren, helst utan att ha sett frågorna i förväg :-)
Flest rätt vinner!

 

Lakrits i flaskan
De tävlande ställer sig på en rad.
Bind ett lakritssnöre om halsen på var och en.
En decimeter framför varje tävlande placeras en tom flaska.
På en signal skall de tävlande med händerna på ryggen försöka få ner snöret i flaskan.

 

Förflytta en gurka
Dela upp er i två jämna lag och placera lagkamraterna på led, helst varannan dam
och varannan herre. Instruera alla att hålla händerna på ryggen hela tävlingen igenom.
Varje lag tar en gurka som ska förflyttas från första till sista personen i laget.
Lättaste sättet är att knipa fast gurkan mellan knäna och lämna över den till nästa
persons knä. Om gurkan trillar i golvet straffas laget med att gurkan får backa ett steg,
d v s till den person som nyss klarat av att lämna den ifrån sig.

 

Rittävling
Två lag ca 6 personer i varje
2 st ögonbindlar
2 st blädderblock
2 st pennor

Två och två i varje lag ska samarbeta, de övriga ska titta på.
Person 1 i varje lag har ögonbindel samt en penna.
Person 2 får se ett ord, substantiv.
Person 2 ska hålla runt handen på person 1 och rita det som står på lappen.
Person 1 ska då gissa vad han/hon ritar.
Båda lagen får samma kort och den som gissar rätt först får poäng.
Det hela spetsas till med hjälp av ordvalen.......... ex. raket
 

Gäster med gester

Kasta stövel
Stå med benen brett i sär och fatta stövelskaftet med båda händerna.
Stöveln skall kastas mellan benen, upp över ryggen och framåt.

 

Pilkastning

 

Sätta svansen på grisen
Eller ta något som passar till temafesten.
T ex på Halloweenparty kan man sätta hatten på häxan.

 

Leta potatis

Dela upp er i fyra lag.

Deltagarna skall ha en strut över ansiktet.
Struten skall vara ca 45-50 cm lång med ett hål på ca 45-50 mm i den andra änden.
Den måste täcka hela ansiktet, så att det bara går att se igenom det lilla hålet.

En deltagare från vardera laget skall nu ställa sig i en kvadrat på ca 6 x 6 meter,
som inhägnas med rep t ex.
Deltagarna tar på sig struten.
Lägg ut 10 st potatisar i kvadraten och sedan får deltagarna börja leta.
Övriga i laget får lotsa sina letande vänner till potatisarna genom uppmuntrande
tillrop :-)

Gästfrågesport!

I denna lek är det gästerna själva som leker fram svaren.
Tala inte om vad frågesporten går ut på.
Denna lek kan varieras i oändlighet.
Gästerna tävlar mot varandra, 3 i taget.

Exempel på frågor och lekar:


Vem är sötast runt munnen?
1. Petra X. Maria 2. Agneta

Svaren kommer under kvällen genom att dessa 3 får var sin sockerbulle.
Nu ska dessa ätas upp snabbast möjligt utan att deltagarna slickar sig om munnen.
Ex på några andra frågor:

Vem är snabbast i baren?
3 st ska dricka upp var sin burk öl på snabbast tid.

Vem tar sig snabbast ett nummer?
3 st ska leta upp 2-3 bestämda saker i en telefonkatalog.

Vem är snabbast på rullen?
3 st ska ta var sin toarulle och rulla ut snabbast.

Vem är pussligast?
3 st ska lägga ett litet barnpussel (12 bitar) på snabbast tid.

Vem har störst lungor?
3 st ska blåsa upp var sin ballong och sen smälla den.

Vem har bäst hand med hammaren?
Slå i 1 ett spik först.

Vem är snabbast med munnen?
Ta ett godissnöre med munnen och ät upp det snabbast.

Vem är säkrast med munnen?
Klassiska, lägg ett ägg på en sked och gå en bana snabbast.

Frågor och lekar kan varieras i all evighet

 

Ballongkram!

Börja med att dela in sällskapet i par.
Ge varje par en ballong.
Blås upp en egen ballong som måttstock, och gå runt och kolla att alla paren har
blåst upp sina ballonger ungefär lika mycket.

Nu gäller det för varje par att på given signal placera ballongen mellan sig och
sedan krama sönder ballongen.

 

Levande charader

Börja med att dela upp er i två lag.
Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare
ska försöka illustrera för varandra.
Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burkar med varandra.
Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka illustrera budskapet.
Inga ord! Bara rörelser, gester och miner.
Tips! Dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget.

 

Visseltävling!

Duktig på att vissla? Vänta bara till du får några kex i munnen!

Ge varje deltagare 3-4 kex. Tala om vilken melodi som ska visslas.
På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar sönder dem.
Den som först lyckas vissla en melodi vinner.
Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.

 

Slå spik i planka på så få slag som möjligt

 

Kasta tennisboll i hink

 

Galgstafett
Varje lag skall ha två galgar och en enkrona. Enkronan skall klämmas fast
som en monokel i ena ögat. En galge skall hållas i händerna som ett cykelstyre och den
andra galgen skall hållas fast mellan knäna. Förste man/kvinna i varje lag skall nu gå
stafettbanan och låta som en bil/motorcykel, utan att tappa galgarna eller kronan.
Allt måste föras i mål på exakt samma sätt som när man började för att överlämnas till
näste man/kvinna i laget.

 

Tampongleken.
Man väljer ut några män som ska tävla mot varandra och de får varsin tampong och
ett snöre. Tampongen knyts fast i snöret, som sedan knyts runt midjan.
Det blir jobbigare desto högre upp tampongen hänger! Sedan ska de tävlande springa en
liten sträcka, fram till en 1.5 liters PET-flaska fylld med vatten. Där ska de sänka
ner tampongen i flaskan, utan att hjälpa till med händerna, vänta tills tampongen har
vidgats tillräckligt mycket för att flaskan ska hänga kvar. Den som kommer först tillbaka
till målet och har flaskan med vinner! Det funkar även med en 33 cl glasflaska.

Norsk karaoke
Ett antal "tävlande" plockas ut och får i tur och ordning framföra ett
musikstycke. Musiken som de ska sjunga spelas upp endast för den tävlandei hörlurar,
och de gäller sedan för den tävlande att efter bästa förmåga återge vad som hörs i lurarna.
 Övriga festdeltagare får under tiden gissa vilken låt som den tävlande sjunger,
och dessutom kan en röstning i stil med Eurovisionsschlager festivalen genomföras efter
samtliga framförande. Musiken bör vara välkänd men dock inte allt för enkel att sjunga.

Spikstafett
Två lag
Två stubbar
Två stora spik
Två hammare
(två promille)

Ställ upp lagen i två led. En stubbe och hammare per lag placeras ca 10 meter längre fram,
sen ska dom springa fram och spika ner spikarna, men bara ett slag per man,
även om det blir en miss. Sedan får dom springa tillbaka och ställa sig sist i kön
(i sitt lag). Böjer man spiken får näste person börja slå den rät igen tills den är rak.
Vinnaren är det lag som först får ner spiken så klart.

Det tar längre tid än vad man tror, och det är tjejerna som träffar mest,
dom tar tid på sig att sikta, medan killar ska vara riktiga män och slå i den på ett slag,
vilket mest resulterar i en miss.

Lek vid bordet - flytta åt höger
Denna lek är kul om man sitter vid bordet, t ex efter maten. Antalet bör
vara minst 15 pers. En lekledare utses och denna utrustas med 2 kortlekar.
Varje deltagare får varsitt kort och övriga behålls av lekledaren.
Leken börjar med att lekledaren tar ett kort ur sin hög och ropar färgen
på kortet, t ex spader. Alla som har spader på sitt kort flyttar ett steg åt höger,
vilket innebär att många kommer att hamna i knäet på någon.
Lekledaren drar nästa kort och ropar ut färgen. De som har den färgen
flyttar ett steg åt höger - MEN bara om de sitter ensam eller "överst". Om
de har någon i knäet får de inte flytta. Leken fortsätter så till dess att någon
kommit varvet runt och är därmed vinnare. Leken lockar till många högljudda skratt
eftersom det ibland innebär att man sitter 3-5 st på samma stol.

Ballongeri
En kille sitter på en stol, på en sk. gammaldags luftmadrasspump.
I knät har han en tjej som håller slangen från pumpen, som i sin tur har
en ballong i änden. På tid eller mot ett annat par hoppar nu tjej och kille för
att blåsa upp och smälla ballongen = paret vinner.
Utlovas skratt i mängder!

Enkel låt-tävling
Deltagarna delas in i lag på 2-12 personer. Varje lag får ett papper och en penna.
Tävlingsledarna ger deltagarna ett ord, t.ex. "häst".
Lagen skriver ner så många sånger de kan komma på som innehåller ordet "häst".
I tur och ordning får lagen sedan sjunga en av de sånger de kommit på.
De måste minst sjunga den del som innehåller ordet och de får inte sjunga en sång
som ett annat lag redan sjungit. När alla sjungit varsin sång går man ett varv till
så att de får sjunga ytterligare en sång var, förslagsvis i en annan ordning så att det
blir rättvist. Om något lag inte har fler idéer är de ute ur tävlingen.
Så håller man på tills endast ett lag återstår, som då är vinnare.
Sedan är det dags för nästa omgång med ett nytt ord. Vill man göra det lite lättare
kan man tillåta sånger på både engelska och svenska.
Ett tips är att inte välja ord som t.ex. "love" och "baby", då tar tävlingen aldrig slut.

Kort-lek
En rolig lek för alla åldrar som kan fungera bra som isbrytare. För minst 15 deltagare.
Det enda som behövs är stolar och en kortlek.Alla deltagare sitter på varsin stol i en ring.
 Lekledaren delar ut ett spelkort till varje deltagare, som memorerar
vilken "färg" (spader, ruter, hjärter eller klöver) kortet har. Korten samlas in och
blandas. Lekledaren drar nu det översta kortet och talar om för deltagarna vilken färg
det har, t.ex. spader. Alla som hade spader på sitt kort flyttar nu ett steg till
vänster i ringen. Det innebär att de sätter sig i knät på personen bredvid.
Lekledaren drar nu nästa kort och alla med den färgen flyttar ett steg till vänster.
Detta fortsätter tills vinnaren har flyttat ett helt varv och är tillbaka på den stol
där han/hon startade. Det är alltså viktigt att komma ihåg vilken stol man började på.
Man får inte flytta om man har någon i knät och man får bara flytta ett steg i taget.
Troligtvis kommer det så småningom uppstå "högar" med människor som sitter i knät
på varandra och frustrationen blir stor när den egna färgen ropas upp utan att man
får flytta eftersom man har människor som sitter i sitt knä.

En fot i taket
När ledaren tycker att det är dags, mitt under vad som helst, så skriker han/hon "en fot i taket" och det gäller för hela gruppen att samarbeta så att detta blir möjligt. Kan dock ha en viss begränsning av lokalens höjd...

Leta prylar
Dela upp deltagarna i lag och utse lagledare. Ledaren skriver upp ett gäng prylar och ger en lista till varje lagledare. På utsatt tid ska lagen hitta så många som möjligt av sakerna på listan. Svårighetsgraden på leken varieras genom listans innehåll.

Skruv och mutter
Ett par skruvar och muttrar i olika storlekar ska paras ihop, på tid eller som stafett. Gör man denna som stafett kan varannan para ihop och låta varannan skruva isär.

Lego Race
I denna lek går det att tävla både enskilt och i lag! Varje deltagare eller lag får bygga vars en bil av legoklossar. När bilen är klar fäster man ett långt snöre i fronten, i andra änden fäster man en penna eller pinne på vilken det går att snurra upp snöret.
När alla bilar är färdiga ställs de upp längs en startlinje, deltagarna ställer sig längs en mållinje en bit bort, snörena dras ut till sin fulla längd. När startskottet går gäller det att snabbast få bilen till sig genom att snurra upp snöret på pennan/pinnen. Det är förståss inte tillåtet att rycka bilen till sig utan den måste snurras fram hela vägen över målsnöret. Först bil över mållinjen vinner!
Går givetvis att utföras med vanliga leksaksbilar.

Byta namnleken
För ca 10 personer eller fler. Ju fler, desto större utmaning. Alla går runt och skakar hand med varandra, och säger sitt namn. T.ex. "Jag heter Helena" - "Jag heter Karl". Från det ögonblicket man skakat hand, byter man också namn. Alltså heter Helena numera Karl och säga sitt nya namn till den nästa person hon skakar hand med. Så om Helena (som numera heter Karl för ett kort ögonblick) skakar hand med Johan så heter hon Johan, och Johan heter Karl. Det går det ut på att alla ska få tillbaka sitt eget namn, och då sätter sig den personen ner. Om ingen fjantar sig, eller glömmer sitt tillfälliga namn, så ska det sluta med att alla sitter ner. Så detta är mer som en utmaning, fast en jätterolig sådan!

Ballongleken
Rita ut eller märk med snöre ut en lekplan som är ungefär 4*4m. Alla deltagare fäster uppblåsta ballonger vid varje fotled i lagets färg och sedan ska man försöka ha sönder motståndarlagets ballonger. Den som fått båda ballongerna trasiga lämnar planen.
Det ser jätteroligt ut!

Rita/gissa
Deltagarna delas upp i lag. Lekledaren har förberett ett större block eller tavla att rita på samt skrivit ner lätt ritade ord på papperslappar. Ett lag får skicka fram en tecknare som tyst får läsa ett ord och sedan rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska försöka gissa vad som ritas. Lyckas de komma på vad det är får laget ett poäng och så är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare. Ledaren kan ge lagen hjälp genom att säga om ordet t.ex. är en filmtitel, ett yrke om det blir för svårt. Den som ritar måste vara absolut tyst! Kan inte laget komma på vad som ritats är det fritt fram för de övriga lagen att gissa.

Skorea!
Alla deltagarna lägger sina skor i en hög på golvet och blandar dem ordentligt. Två personer får ögonbindel på sig och ska försöka att para ihop skorna. Blir det rätt läggs det paret åt sidan tillsvidare, blir det fel slängs skorna tillbaka i högen igen. Efter utsatt tid räknar man ihop hur många par skor som blev rätt. Sedan läggs skorna tillbaka i högen, två nya deltagare får ögonbindlarna och leken börjar om. Flest antal rätta skopar vinner.

Kimslek
Ett urval av olika saker läggs på en bricka. Det gäller för deltagarna att under en förutbestämd tidsperiod försöka memorera så många saker som möjligt. Sedan läggs en filt över brickan och nu får deltagarna berätta hur många saker de kan minnas. En variant är att lekledaren istället tar bort en eller två saker och deltagarna ska sedan säga vad som saknas.

Balanskamp
Två kombattanter ställer sig framför varandra med fötterna ihop och handflatorna fram uppe vid brösthöjd. Sen gäller det att försöka bryta sin motståndares balans genom att knuffa på hans handflator eller finta genom att flytta händerna....

Hitta ljudtvillingen!
Deltagarna parar ihop sig två och två. Båda ska ha ögonbindel (om man inte kan lita på att alla blundar hela tiden) samt bestämma ett ljud som dom kan känna igen varandra med. Exempelvis ett djur läte. När paren har bestämt sina ljud sprider alla ut sig över hela golvet. På given signal gäller det för tvillingarna att åter hitta varandra igen genom att söka sig till den person som gör parets ljud.

Tornet
Deltagarna står hand i hand i en ring. Mitt i ringen står ett torn av spannar. 3-4 spannar högt brukar räcka. När startskottet går gäller det att få någon, vem som helst utom en själv, att välta tornet genom att kämpa och dra allt man bara orkar. Den som välter tornet eller släpper taget får vila till nästa runda.

Evolutionsleken
En duell lek där striderna avgörs med hjälp av "sten sax påse". Alla deltagarna börjar som ynkliga kycklingar, hoppar omkring på huk och piper. När man stöter ihop med en annan kyckling gör man sten, sax, påse för att avgöra vem som går upp till nästa nivå. Vinnaren i duellen "utvecklas" till en höna och flaxar omkring med armarna och låter som höna [b'waaak, b'waaaak].
När två hönor stöter ihop blir det en ny duell där vinnaren "utvecklas" till en "super tocke". Tocken hoppar vilt omkring och galer "Kuckelikuuu!". När två tockar möts upprepas duellmomentet och vinnaren där uppnår det slutgiltiga stadiet. Denne står still, stolt som en romersk hjältestaty och inväntar de övriga.

Lära känna frågelek
10 ja/nej frågor konstrueras. Alla besvarar dem med ja/nej utan att visa sina svar för någon annan. Svaren samlas in, och man räknar ut hur många som svarat ja resp. nej på varje fråga i procent; tex 26% svarade ja på fråga 1 etc...
Sedan är det dags att dela in folket i lag och låta lagen i tur och ordning gissa vad de tror; hur många som svarat ja på fråga 1? etc. Det lag som hamnar närmast rätt svar får poäng. Det lag som får flest poäng vinner!
En kul lek som gör att man lär känna varandra beroende på hurdana frågor man ställer. En rolig fråga är "Tycker du att du är snyggare än genomsnittet av dem som är här ikväll?". Variera med "intelligentare"...

Visseltävling
Ge varje deltagare 3-4 kex. På din signal stoppar man i kexen i munnen och tuggar söder dem. Det är den enkla biten. Nu kommer den svåra. Den som först lyckas vissla en melodi vinner. Det låter enkelt, man är jättesvårt då man har munnen full av kexsmulor! För att göra det riktigt svårt kan man i förväg bestämma vilken låt alla ska vissla. Vinnare blir den som först lyckas vissla melodin ordentligt.

Ballongskattjakt
Blås upp så många ballonger Du orkar. Be någon hjälpa till. Ju fler ballonger desto roligare blir det. Peta in en sak i en av ballongerna t ex en bit godis, en nyckel eller något annat. Släpp ut alla ballongerna på golvet. Sedan är det bara att försöka hitta skatten genom att trampa sönder ballongerna. Ett alternativ är att knyta ett snöre runt en uppblåst ballong och sedan fästa den runt ankeln därefter ska man försöka trampa sönder varandras ballonger.

Blindbock - En annorlunda version
5 st plastmuggar
1 st ögonbindel
1 st stol
Börja med att placera ut plast muggarna efter varandra med ca. 1 meters mellanrum. Sen ställer Du stolen ca 1 meter bakom sista muggen, därefter ber Du 1 "tävlande" att memorera banan innan Du sätter för ögonbindeln, Sen ber du den "tävlande" att gå slalom genom muggarna och till sist sätta sig på stolen. Alla övriga får hjälpa till att med sina röster styra den "tävlande" genom banan. Du ber den "tävlande" starta och går samtidigt före och plockar bort både muggar och stol. Sen kan alla övriga fest deltagare njuta av det spektakel som utspelar sig.

Bokstavslek
En lek som passar bra i väntan på efterrätten till exempel. Bestäm vem som börjar. Den personen säger en bokstav. Sedan ska personen bredvid lägga till en bokstav, och man fortsätter på det viset tills någon inte kan undvika att bilda ett färdigt ord.
Det är viktigt att hela tiden hålla sig till riktiga ord. Om den förste säger A, så kan nästa säga P, men den tredje ska alltså inte säga A, eftersom ordet Apa då bildas. Lämpligare då att säga E (som ju t ex kan vara början på ordet Apel). Fjärde man kan alltså inte säga Z för att slippa säga Apel. Däremot kan han säga t exempel R, och ha ordet Aperetif i tankarna.
Bildar man ett ord eller inte kan komma på en lämplig bokstav så får man en varning. Efter två varningar åker man ut. Övriga fortstätter till vinnaren korats.

Farfars byxor
Alla sätter sig i en ring, en person sitter i mitten och ser någon i ringen djupt i ögonen och frågar allvarligt:
- Vad hade du på huvudet när du gick till skolan i morse?
Svaret på alla frågor som ställs i den här leken är FARFARS BYXOR och man får inte skratta när man säger det! Skulle du ändå inte kunna låta bli, är du ute ur leken för den här omgången. Den som kan hålla sig för skratt längst och blir sist kvar får fråga de andra i nästa omgång om t ex vad de åt till middag igår, vad deras hus liknar, vad mamma ska få i julklapp, vad de har hängt i granen. Det är tillåtet att göra konstiga grimaser och liknande hyss för att få den som ska svara svara att börja skratta!

Flaskröjning
Du behöver ca 15 tomflaskor, en mössa och godis.
Ett barn i taget får mössan på huvudet, väl nerdragen över ögonen. Ställ ut alla flaskor huller om buller på ett stort golv. Välj gärna ett avlångt golv så att banan blir så lång som möjligt. Stoppa t ex en klubba i varje flaska.
Nu ska barnet med mössan ta sig igenom banan utan att välta flaskorna. När barnet tagit sig igenom hela banan får han eller hon klubborna i de flaskor som fortfarande står upp.
Nu är det nästa barns tur. Flytta flaskorna när barnet har fått ner mössan över ögonen. Fyll på med klubbor. En rolig extragrej kan vara att ta bort ALLA flaskorna. Kul att se hur barnet lyfter på fötterna och går så försiktigt som möjligt för att inte välta flaskorna.

Fyra man i soffan
Udda antal deltagare, minst nio.
Skriv deltagarnas namn på varsin lapp som viks ihop.
Placera stolar i ring två och två, en stol mer än antalet deltagare. Fyra av stolarna placeras ihop och bildar "soffan".
Deltagarna delas upp i två lag. Ena laget har en deltagare mer det andra. T ex pojkar mot flickor. (Det måste på något sätt framgå vilket lag man tillhör.)
Deltagarna sätter sig på stolarna. På varannan stol från ena laget, och på varannan från det andra.
Varje deltagare får en hopvikt namnlapp som bara han själv får läsa.
Den som sitter vid en tom stol börjar. (I "soffan" räknas stolarna höra ihop två och två.)
Han ropar ett namn. Den som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig på den tomma stolen. Dessa två byter nu lappar med varandra.
Den som nu sitter vid en tom stol ropar ett nytt namn etc. När man hållit på en stund kan man räkna ut vilka namn de som sitter i "soffan" har på sina lappar och på så sätt kalla ut motståndarna och i stället försöka få in sina egna.
Det lag vinner som lyckas placera fyra av sina deltagare samtidigt i "soffan".
OBS! Deltagarna får inte ropa det namn som står på deras egen lapp. Samma namn får inte heller ropas två gånger i följd!

Hönsepip
Man sitter i en ring. En person ställer sig i mitten med förbundna ögon, och går sedan och sätter sig i någons knä. Där ska han säga "Hönsepip för mig". Personen vars knä han sitter i ska då säga "pip". Detta i vilket tonläge som helst. Kan personen med förbundna ögon säga vem som pep, blir det den som pep som får stå i mitten. Gissar han fel knuffar personen vars knä han sitter i ut honom i ringen. Sedan är det dags för en nytt knä och ett nytt "pip"!

Känselleken
Du behöver t ex kokta makaroner, kokt spagetti, tomatsoppa, potatismos, kall gröt ... + en hink med vatten och en ögonbindel.
Placera maten i olika skålar eller grytor. Sätt dem och hinken med vatten i ett rum. Bind för ögonen på den första personen och för in henne/honom i rummet. Led personen till första skålen eller grytan och tala om att "nu ska du få känna på en komocka" (=potatismos) eller "fluglarver" (=kokta makaroner) etc.
Du skriver upp vad personen tror att det egentligen är. Avsluta med att personen får tvätta händerna i vattnet.
När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är - och äckligare! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest grytor.

Köksbordspingis
Placera två lag på var sin långsida om ett köksbord. Antal deltagare beror på hur stort det rektangulära bordet är. Varje deltagare har sin mun vid kanten av bordet. Avspark sker när någon släpper ner en pingisboll på mitten. Då gäller det att blåsa bollen åt motståndarnas håll. Det lag som lyckas få ner bollen på golvet på motståndarsidan vinner första ronden. Om bollen åker ut på kortsidan sker ett nytt nedsläpp.

Levande charader
Börja med att dela upp er i två lag. Sätt er lagvis en stund och skriv lappar med förslag på vad era motståndare ska försöka illustrera för varandra. Det kan vara enkla budskap typ "Jultomten fastnar i skorstenen" eller budskap av det svårare slaget, typ "En utfattig student lämnar in en lotto-rad, vinner en miljon och bjuder hela släkten till Barbados".
Sedan lägger lagen lapparna i en burk och byter burk med varandra. Första man drar en lapp, läser budskapet och börjar försöka föreställa, illustrera budskapet. Inga ord! Bara rörelser, gester, miner etc. Försök dela upp budskapet i flera delar och illustrera en del i taget. Det ger lagkamraterna en bättre chans att så småningom greppa helheten. Personen "på scenen" får naturligtvis ge positiva tecken när lagkamraterna efterhand kommer in på rätt spår.

Mumieleken
Dela upp barnen två och två. Ge varje lag en toalettrulle. Nu gäller det för lagen att den ena lagkamraten snurrar in den andra i toalettpappret så att han liknar en mumie. Det lag vinner som först täckt in hela kompisen med papper och då använt hela rullen.

Mäster kallar
Alla deltagare sätter sig på varsin stol i en ring.
En väljs till Mäster. Den som sitter till vänster om Mäster får nummer ett. (Det är lärling nummer ett). Nästa får nummer två osv. Alla klappar sedan händerna i takt. Först på knäna, sedan ihop och sist med knutna händer och utsträckta tummar bakåt på båda sidorna om huvudet. Sedan om igen likadant hela tiden i samma rytm.
Sedan säger mäster: "Mäster kallar Ett!" (eller någon annan av lärlingarna) Han måste säga "Mäster" när han slår på knäna, "kallar" när han klappar ihop händerna och "Ett" när han slår tummarna bakåt. Utan att bryta rytmen fortsätter "Ett" att säga: "Ett till Fem". Fem säger: "Fem till Mäster" etc. Man fortsätter så till någon faller ur rytmen, säger ett nummer som inte finns eller om Mäster säger "Mäster till Fem" i stället för "Mäster kallar Fem".
OBS! Mäster använder alltid ordet: "kallar" och de övriga ordet: "till".
När någon gör fel flyttar han till sista platsen på Mästers högra sida och får det sista numret eftersom han nu är den sämste lärlingen. Alla som satt till vänster om honom flyttar ett steg åt höger och får nu ett lägre nummer. T ex Fem blir nu Fyra osv.
Om Mäster gör fel får han flytta till sista plats och Ett blir nu Mäster.
Vill man göra det lite svårare så kan man säga att man aldrig får kalla på den till höger eller till vänster om sig själv.

Paketleken
Man delar upp sig i par. Alla förses med en kartong, presentpapper, sax, tejp och snöre. Sedan ska paren hålla varandra om midjan med den ena armen. Tillsammans har man då två armar att slå in paketet med.
Ta tiden. Det par som behövde kortast tid vinner.

Politiker
Dela ut en piprensare (eller säkerhetsnål eller något annat som man lätt och synligt kan sätta fast på kläderna) till alla i sällskapet. När alla anlänt eller satt sig vid bordet, äskar du tystnad och håller ungefär följande lilla tal: "Som ni alla vet har politiker ju svårt för att ge raka besked, och ikväll ska ni få chansen att förbereda er inför en politisk karriär. Man vet ju aldrig var man kommer att hamna i livet! Därför är från och med nu två ord FÖRBJUDNA, nämligen orden JA och NEJ. Ni övertar motståndarens piprensare så snart han eller hon till er yttrar någotdera av de förbjudna orden. Tävlingen går ut på att samla ihop så många piprensare som möjligt.
Omskrivningar som "Självklart", "Sällan", "Det tål att tänkas på", "Absolut inte" och så vidare är godkända, men i samma ögonblick som antingen JA eller NEJ slinker ur en person har denna förlorat en av sina piprensare. Skulle du själv bli av med dina eller dina piprensare får du använda orden igen - men så snart du erövrat en ny piprensare måste du vakta din tunga igen! Klockan Ö. kommer den bäste politikern, dvs den som erövrat flest piprensare, förklaras som vinnare och ett pris kommer att överräckas!"

Presentationslek
När man firar en födelsedag med släkt och nära vänner kan någon som känner många på festen ta fram en massa föremål som kan förknippas med gästerna. Föremålen kan vara lätta - t ex en ornitolog symboliseras av en kikare -eller svåra - t ex en stege för att en i sällskapet är höjdrädd. De personer som representeras av ett föremål får sätta sig i en ring. Därefter får födelsedagsbarnet gissa vem som hör till vad. Den som fyller år ska också berätta varför han/hon tror att föremål och person passar ihop. På detta sätt får gästerna veta lite om varandra samtidigt som leken blir ett slags omvänt "Här har du ditt liv".

Rita rolig gubbe/gumma
Sätt upp ett stort vitt papper på väggen. Rita en oval (ansiktsform). Barnen får i tur och ordning, med förbundna ögon, rita dit ögon, näsa, mun, öron, hatt etc. Det blir en kul figur vill jag lova!! Använd helst kraftiga kritor så syns det bättre.

Sjung med tändsticka i munnen
Dela ut en tändsticka till alla i sällskapet. Be dem bryta av . Se nu till att alla kan sången "Jag fångade en räv idag, men räven slank ur näven, men lika glad är jag för det, men gladast är nog räven, tralalalalala ...."
Be nu alla gapa och sätta in tändstickan lodrätt mellan tänderna så att munnen inte går att stänga.
Nu sjunger alla allsång igen med dig som dirigent. Det blir mycket skratt och trams!

Skepp i hamnen
Denna lek kan vara väldigt lyckad och samtidigt ytterst irriterande (på ett festligt vis) för dem som inte lyckas så bra. Den har emellertid ett par begränsningar: Den går inte att leka mer än en gång i ett och samma sällskap och den kräver att flera av festdeltagarna, helst en majoritet, inte har en aning om hur den går till.
Du behöver varken rekvisita eller hjälpmedel. Berätta för dina vänner att du är chef över en liten hamn och de är alla ägare till varsin liten båt. Du, som hamnchef, kommer bara att tillåta båtar med en viss sorts last att komma in i hamnen. Och det är dina vänners uppgift att lista ut vilka laster som tillåts!
De flesta kommer säkert att se ut som levande frågetecken i början, men när man spelat ett tag kommer fler och fler att komma på knepet - alltmedan några stackare grubblar så det knakar utan att förstå ett smack...
Hemligheten är nämligen att du bara släpper in båtar som är lastade med gods som börjar på samma bokstav som båtägarens namn! Till exempel - kommer Pias båt lastad med papegojor släpps den in. Lastar Ove däremot sin båt med papegojor blir det kalla handen.
Festdeltagarna får försöka komma in med sin båt i tur och ordning och man fortsätter till siste man kommit på tricket - eller gett upp...
Även de som knäckt koden fortsätter att spela, som en slags ledtråd för de övriga. På så vis "avslöjar" man också dem som kommer in med sin båt på ren tur och egentligen inte har en aning om varför båten släpptes in.

Skriv historier
Alla får ett ark papper och en penna. Alla skriver en manlig person som alla känner till högst upp på pappret. Sedan viker man ner en flik så att namnet inte syns och skickar pappret ett steg medurs. Man får INTE titta på det som personen före har skrivit!
Nu skriver alla en känd kvinnlig person under det manliga namnet, viker ner det och skickar ett steg medurs. Man fortsätter och skriver t ex vad personerna gjorde (t ex badade), var det gjorde det (t ex i lekstugan), när detta hände (t ex igår), något han sa då ( t ex Du är söt), något hon svarade (t ex Aldrig i livet!), och till sist skriver man hur det hela slutade (t ex De fick 14 barn).
När berättelserna är klara får var och en läsa upp den berättelse den har på "sitt" papper. Det brukar bli knasiga historier och mycket skratt.

Smakleken
Du behöver 5-10 olika kryddor, baktillsatser eller andra livsmedel, en tesked per barn, ett papper och penna per barn samt några halsdukar eller scarfs att binda för ögonen.
"Döp" de olika smakerna med bokstäver. Låt sedan barnen med förbundna ögon smaka på t ex socker, O´boy, vaniljsocker, salt, vetemjöl och annat ur skåp och skafferi. Efter varje smakprov ska de skriva bokstaven och vad de tror att de smakade.
Efteråt berättar du vad varje bokstav faktiskt dolde för smak, och barnen kan själva rätta det de skrivit.

Sovsäcken
Man behöver sovsäckar (en per par). Man delar upp sig i par (kille-tjej). Sedan så ska man krypa in i sovsäcken (parvis). När alla är klara ska killen och tjejen byta strumpor med varandra. Givetvis är de som först kommer ut ur sovsäcken färdigbytta segrare.

Tipspromenad för födelsedagen
I förväg görs frågor med svar enligt 1X2-principen. Samtliga frågor bör handla om födelsedagsbarnets eget liv, t ex "i vilket ämne lyckades Wille bli underkänd i studentexamen?" eller "vart gick Willes sensast tjänsteresa?". Vitsen är att frågorna ska komma ur olika tidsperioder ur livet, så att ingen bland gästerna kan känna till ALLA svaren, men ALLA gästerna känner till åtminstone några.
Gästerna delas in i lagom stora lag, där personer från olika kategorier (vän, släkting, arbetskamrat ...) ingår, och som inte känner varandra. Inom lagen måste man nu samarbeta under tipspromenaden (det räcker att sätta upp frågorna längs ett par väggar) för att finna de rätta svaren. Folk lär känna varandra -och födelsedagsbarnet! - lite bättre. Ju roligare frågor desto mer uppsluppen stämning! När svaren är inlämnade (lagvis) meddelar födelsedagsbarnet själv facit och korar eventuella vinnare (gärna samtliga lag!).

Vattenballonger
Du behöver några hinkar fyllda med vatten (en per lag), och fyllda vattenballonger.
Dela in deltagarna i lag. Ställ de vattenfyllda hinkarna på var sin stol, ca fem meter från lagen. I hinkarna placerar man sedan de (väl-)fyllda vattenballongerna. Ytterligare fem meter bort står en tom hink.
Det gäller nu för deltagarna att springa fram till första hinken och med händerna på ryggen ta upp en ballong med munnen, och bära den på detta sätt bort till den tomma hinken. Man får inte bära ballongen i knuten.
När en deltagare placerat en ballong i hinken ger han/hon klartecken till nästa deltagare att starta. Råkar man bita sönder en ballong är det bara att börja om med en ny.
Det kan vara bra att ha en "domare" vid varje hink så att ingen fuskar och bär ballongen i knuten. Det lag som först flyttat alla sina ballonger till den tomma hinken vinner. Har man inte hinkar så det räcker till två per lag, så kan man ha vattenballongerna i olika färger för att hålla isär de olika lagen.

Trashockey
Två lag, en domare, en slätt större golvyta, 4 pallar, en tygtrasa, två kvastar eller moppar av något slag med långa skaft. Bygg två mål av pallarna på kortsidorna av spelplanen. Placera en kvast framför varje mål, trasan läggs mitt på planen. Lagen ställer upp bakom sina mål och varje deltagare i lagen ges ett nummer. Säger domaren "Nummer 1!" ska de ettorna i varje lag rusa fram, plocka upp kvasten och försöka göra mål i motståndarnas mål med trasan. Säger domaren "Nummer 3!" ska treorna göra likaledes. All förning av trasan ska ske med kvasten.

Klädormen
Deltagarna delas upp i lag som med hjälp av kläderna de har på sig ska göra så långa strängar av kläder som möjligt. Lek för de modiga. Längst sträcka kläder vinner.